START 15 19-P7-Revinge 19-P7-Rinkaby 22 29                                                                                    INDEX TIDIGARE MÅNADER
Oktober 2013     Förra månadens bilder 

Sedan mitten av förra månaden tillbaka med bilddagboken.
Skicka dina aktuella modell-bilder med lite passande kommentarer till patrik@pgdata.se så kommer de kanske upp på denna sidan. Bilderna ska helst vara i originalupplösning från kameran - inte förminskade!

Månadens första dag - tisdag med styrelsemöte. Det ska bli intressant att se vad som beslutas om flygmaterialet. Ska det fixas till så att det är klart att användas -- eller ..
Snart är det höstlov med möjlighet att ha aktiviteter om man har tid och lust.

Det blev i alla fall lite trimflyg med den traditionella 2-meters seglaren som fått lite justering av washout. Det ser bra ut så nu blir det uppdrag med katapult när väder och tid kommer i synk.
 

Owe från Asarum var och hälsade på. Han donerade ett gäng ritningar till klubbens ritningsförråd.     --------------------->






Owe handlade lite balsaflak och lister.
Det ska byggas en Radio Rock.

Owe visar bilder från den första sådan han byggde. Det var 1959 och det var Owes andra Radiokärra han byggde.

Spännvidd 1500 mm och enbart höjd- och sid-roder.
Motorn var nog en diesel på kanske 2,5 cc som gick tills bränslet tog slut.     --------------------------------------------->

 

Nästa år blir det 55 år sedan Owe byggde denna och det ska bli kul att se hur den nya kommer att bli. Säkert inte en otrottlad diesel om jag får gissa även om det hade varit riktigt kul att se.

Medan styrelsen har möte så drar jag vidare för lite samkväm.


Här var det många timmars jobb efter att motorn fått ligga i sprit några dagar. 5 timmar för att få bort jord och gammal recin. Det är för dråen inte klokt.
Visst hade den här suttit fint på Owes Radio Rock
Fredag den 4e oktober. Sydliga perfekta hangvindar för den som hade möjlighet att vara vid Hammars backar vid Ystad.
Måsarna är skickliga flygare och kan hanga även på en liten sanddyn i sned vind.
Åke J åkte till Hammars Backar - Kåseberga på lördagen och gottade sig - ser du planet? Inget väder för svagsynta ser det ut som.
DAGS ATT KIDNAPPA ETT BARN! Eller är du modig nog att gå på bio själv för att kolla Disney Flygplan?

Fram med kniven och lite skum! Vilken väljer du? Fuska och kör med ritningar och byggbeskrivning på Flitetest.
Duster - det lilla besprutningsplanet

Eller Rip Slinger som är en Racer
 
Varför inte bygga en lättviktare i 3 mm depron för inneflyg med en liten 15 grammare?

Filmen går både "normal" och 3D i Bromölla och Kristianstad nu.
 

Tisdagkväll i Nymölla den 8 oktober. Inte så mycket folk men Ludvig, en av de gamla juniorerna dök upp på moppe vilket gjorde ordförande Jan-Ivar så här lycklig ;-)


Här tillverkas ett nytt bättre motorfäste än det förra i plywood som inte höll för mer än drygt halvgas till motorn på 800W
Rejäla verktyg är vad som finns att tillgå.
Full koncentration så jag märkte inte att kaffemuggen välte.
 
12-13 oktober - fina ostliga hangvindar - födelsekalas på lördagseftermiddagen när det var solsken och regnväder hela söndagen.
Men det blev i alla fall lite skoj Disney Flygplan på Bion med födelsedagsbarnet ;-)
Byggkväll den 15 oktober. Ingen betrodd i klubben i kväll så det blev inte några inköp från förrådet men det var ändå en hel del gubbs som pratade och testade lite. Åke S hade med en ny avancerad Futaba från AirCPro med mottagare som hamnade i Åkes Graupner Junior.

Åke S beundrar Mogens orignalritning på Curare av Hans och Hannu Prettner och funderar på om det kanske kan vara ett vinterprojekt. Nybörjarplan? Kanske inte men snällt och välflygande om det är helt korrekt trimmat får man nog säga om man har provat.
Av med glasögonen för full koncentration med kniven och filen.
<--------------------------------------------------------------
-

Sen så är det dags för tisdagens kakfest med Evert

Glöd eller Diesel till Teet och rulltårtan? Bara att välja eller ta båda..
Överst en blå linkonverterad CIKADA
Fredag på Maxi - SKUMBERGARE - hur många kommer ihåg vad det betyder? Evert håller på att bygga en liten lättviktare till Coxen. Blå ska den bli.
   
Lördag den 19 oktober på P7 Pansarövningsfält i Revinge dit SMOS bjudit in till höstträff.

En vacker höstdag men en handfull minusgrader på morgonen jagade fram långfillingarna och den gröna vintermössan med propeller på. Makrillmoln kallar Sven Landervik det för.

Rimfrosten hade hunnit smälta till dagg på gräset så det var bra att ha ett extra ombyte strumpor med sig så att man inte behövde frysa.

Vindkraft a la Revinge - men inte så aktiv att man kunde ha den att bestämma vindriktningen med.
Samling och obestämbar väderbestämning och vindriktning med väder streck..
En massa trafik på vägarna - Motorcyklar och en utlovad Hubertusjakt senare på dagen - tur att man inte är räv helt och hållet.

Först ut att tävla var ett par radiokonverterade friflygande playboys som satsade på 4 minuters flygtid och landning i terrängen.

 


Inte bara oldtimers i luften

Först ett kort kast-trim sedan lite varv på motorn så flyger planet ur handen av sig själv.
Nöjer man sig inte med gummi så finns det ju eter och fotogen

Nåja - gummi är i alla fall tystare. Tiden är lika viktig oberoende av vilken klass man flyger.

Är det Sten eller Thomas som vill ha Contestorn fotad?

Segel - den ädlaste klassen?
Tackar för en fin dag med otroligt vacker miljö och vackra plan.
Önskar att min syn hade varit lite bättre så att jag kunde vara med och flyga utan att riskera plan i onödan.
 
Lördag den 19 oktober på P7 Skjutfält i Rinkaby ALLA är välkomna - fast JET är ju häftigt förstås - i alla storlekar?




Heter det lugnt, roligt eller morsomt?
Kalle satsar inför årets SISTA utomhusflygning - det är ju bara "HobbyKinggrejor".

   




 
Ingen Pölsa i dag - bara koola doggar.
Tisdag den 22 oktober och i stort sett tomt i bygglokalen. Ett litet justeringsjobb på en Wilga 2000 som varit parkerad ett par år. En svaghet med modellen är gångjärnen till rodren som är "smälta" fram i depronmaterialet. Efter ett lagom antal flygningar så har gångjärnet blivit sprött så att hödrodret lossnar - alltid i luften så att "landningen" blir tuff. Motorkåpa och motorfäste får tillverkas på nytt. Här är det ett "friggoblock" som motorfäste och en glassbägare som motorkåpa. Rodren hade tejpats men det var ingen bra lösning eftersom att det inte var någon plan yta att fästa tejpen på. Smältlimsgångjärn har det visats mycket på tuben så det fick det bli en test av. Utan att ha flugit så verkar resultat av en tunn sträng smältlim på båda sidor verka förträffligt.

Och så självklart lite fika med Evert. Miniplanet väger 162 gram komplett och testat. Motorn drar minst den vikten statiskt.
Tie procent nit och motorn går så in i dråen bra. Nu väntar vi bara på fint väder och Thomas munflygare ;-)

Sju och en halv kubik grym OS-motor på en vass vingprofil. Det får bli 20 meters linor och lite soppa i tanken när den ska provas. 200 knyck är gissningen.

Höstlov, kallades för pärelov för lantisarna och skurlov för staborna när jag var liten. Nu är det väl knappast några skolungdomar som plockar potatis eller storstädar på höstlovet. Klubben har inte heller beslutat om någon aktivitet så där finns inte heller några ungdomar. Lovet började med två fina helgdagar som var väl flygbare för den som ville. Måndagskvällen när Simone hade namnsdag var det lite häftiga vindar och det var många träd som välte och massor som blev utan ström och telefon.
På tisdagen är det en fin höstdag även om det är lite för blåsigt för avslappnat modellflyg.

Lite "dagisverksamhet" med klistra klippa på tisdagkvällen. Det är hjälteplanet Duster i Disneyfilmen flygplan som har skrivits ut på 18st A4 tejpats och klistrats på kartong till mallar för den som vill göra ett kul depronplan med attityd.
Hoppas att Åke fixar en utskrift av ritningen till Racer eller Rip Slinger som är den elaka mästaren i filmen.

Kommer det att bli ett race mellan Duster och Racer i Nymölla till våren?

Som vanligt på tisdagkvällen så är det en tur till Everts fikabord som gäller. Himmabakade bräckliga müslikakor från recept i ICAs Buffé och muffins med kräm i var det i kväll till teet.

En helt ny vinge till en OS 10 har skapats sedan förra veckan.
6*6 tornado-prop ska väl bli bra?

Lätt och snabbyggt verkar vara mottot för Evert för tillfället.

Onsdag och en tur med jyckarna efter lite trädgårdsarbete. Visst kan man använda en strandremsa att starta och landa på om det inte är för mycket djupa fotspår. Stranden ligger i lä så västanvinden känns knappt.


Lita inte på prognosen - regnskurar i solskenet helt utan förvarning. Hmmm - västanvinden rullar fint ner efter skogen - tur att man slapp sitta i planet i dag så som det hoppade och studsade. Men det blev i alla fall en flygtur till nöje för mig och hundarna.


Det blev inte så mycket gjort på klubben i går kväll så det fick bli några timmar på eftermiddagen med diverse småsysslor.
Ett gummirep har väntat på att förses med lina för uppdragning av segelplan. En gammal sladdvinda utan sladd funkar lika bra som Snobbens slangvinda. Persiennlina heter inte så på Biltema men finns i 200 meters rulle för en hundring. Slangen som katapult har ligget ett bra tag och väntat efter inköp på HobbyKing.

 En snabbis att förse en batterilucka med snäpplås, och sedan kolla om gårdagens mallar till Duster får plats på en 6 mm depronskiva - det blir över ser det ut som ;-) Nu gäller det att hitta transparent packtejp bland grejorna - eller en ny runda till Biltema.


Det är inneflyg i Degeberga på onsdagkvällarna och i kväll var Danne och Jeppe på besök.
31 Oktober - Halloween
Inga flygbilder på konstiga spöken, häxor och annat som nog förknippas med pumpadagen? Det är nog Amerikanerna som är aktivast med sådant?