START            13      15      22  Hang   29                     INDEX TIDIGARE MÅNADER
April 2014
Sommartid och start av utesäsongen.
Förra månadens bilder
På klubben tillverkas det J35 för att "någon" lyckats med konststycket att trampa på modellen
- visst var det en udda förklaring ;-) Dags för styrelsemöte och det betyder besök hos "doktor Andersson".
I väntan på material från Hobbyträ så har det lödats ställ och sporre till Aviatiken
Tisdag den 8 april. Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner. Och Owe C. i Asarum är en av dem.


Det ska vara versionen från filmen med 4 cylindrar som Owe har byggt efter men det finns en fin byggbeskrivning om man söker på SIG.

Hoppas att denna bilden från filmen visar lite detaljer för tändkableriet.



 



Hemma hos Evert är det linstyrt som gäller. Här en gammal lincirkel i papp med sektorer som visar var i halvsvären man gör sina manövrer.



I väntan på leverans från Hobbyträ så har det gjorts mallar med mera.

Söndag den 13 april - städdag på fältet - meddelas enbart aktiva medlemmar? Aktiv om man tittar på hemsidan vill säga.
Start 0900 med Fältstädning - 1200 grillning - därefter flygning. Fast vi kör bilderna baklänges..
 
Morgonen var inte lika tuff när det gällde vind men efter middag var det aningen ryckigt i skogen.

Mats och Evert tog fram ett plan från fältstugan.
FULL TANK - sa Mats som hade en halvtimme på sig annan han skulle hämta gäster på stationen.


Första startförsöket slutade efter ett par decimeters rullning i en sorkgrop i gräsplanen. Nästa start så kastades planet i stället.

Full tank är rätt så mycket - minst 10 minuters snurr. Avslutas med att soppan tar slut och planet landades helt perfekt precis utanför start-depån.
Dagens första flygning stod ordföranden för.

Nu är ju fältet krattat och jämnat ---- så man inte snubblar när man går ut med depronfaxet.

Därefter var det dags för PZ VisionAire att visa att även den klarar lite väder. Bergochdalbana verkade det mest. tur att man slapp sitta i planet.

Bilder - nej - lite svårt att både flyga och ta foto.












Dagens höjdpunkt - korvgrillning - blev lite oplanerad för det fanns inte någon grillkol till klotgrillen och den stora cementringen hade vi fyllt med gräs och grenar från röjning av fältet. Till sist så blev det i alla fall glöder efter att vi lagt på lite stockar och tiden fått verka.


Det finns tydligen de som gillar "årgångsmat" 2011, 2012 och 2013 stod det på vissa "bäst före" - vilket inte innebär att är oätligt efter något eller några år om det lagrats väl.




Ny vimpel till flaggstången hade donerats ett par veckor tidigare en tisdagkväll av en av klubbens tre Åkar - detta var Svensson.


Gräsklipparen var ett helt kapitel. Den har nog stått och vilat ett bra tag så den var svårövertalad. Drog in en massa sörja efter några sekunder.
För mycket olja kom vi fram till efter en massa andra teorier.
Olja med en stor del bensin - fick tömmas och ersättas med ny.

Det tog ett tag innan motorn tätade och dimmorna lättade. Klipparen rök nästan värre än grillen full med vått gräs.

Åke B tog sig an diagonalbanan som inte varit farbar på ett par år. Upp med viran. En släp ska fixas och så får vi se om det blir gräs eller grus - gräs blir det säkert av sig själv vad det lider.

Första bilden som togs - då var klockan strax efter 9 på förmiddagen och ett gäng entusiaster i full fart med att jämna ut några hundra mullvadshögar. Sorkstavar - kan det fungera?

 
Tisdag den 15 april. Stort paket från Hobbyträ att hämta på ICA MAXI kom det mail om. Vädret egentligen flygbart även om det kom några regnstänk på vägen. Åke B hade kört upp till fältet och jobbat med wiran som ska bort från ena banan.

2 mm balsa till spryglar och flottörer. Det är många flak att välja på och alla vägs, kontrolleras mot lampan för att se så att flaken har jämn kvalitet, vrids och böjs för att kolla hårdhet och styvhet. Quartergrain är bra till vissa saker och det fanns i vissa bitar. Lappen! Den skulle ju Evert haft med sig. Jag sitter ju här sa Jan-Ivar - räcker inte det?
Nja det var en A4 med alla aktiviteter på nya planerade IFÖ-området där modellbåtklubb och wakeboardåkare ska samsas med fotboll och mycket mera.

Lite bilder från flitige Åke B
Inte bara gräva upp wiran i kväll. Lite FPV flygning han jag också med.

Undra om mullvadarna/sorkarna bryr sig om sorkskrämman ?

 H. Åke B

Skärtorsdag tidigt på förmiddagen är det ett stort plan som flyger över fältet. Det blir till att svänga in och kolla vad det är för vackert.

En mellanlandning med husbilen. Efter tre veckor på Cypern. Innan WM i Slovakien. Det här blir många starter i loggboken.



 
Nu har jag sett den i vekligheten - Polaris som många piloter hyllar. Jag vet faktiskt inte att jag hört någon som haft problem med den. Startar enkelt från gräs, vatten, snö och förmodligen valfritt annat underlag om man inte vill kasta den.
Antingen en bra pilot eller en bra modell - eller en kombination av båda. Två depronflak går det åt, plus en vingbalk som förstyvning. Slitstark och glatt tejp rekommenderas på undersidan. Länk med ritning finns på RC Groups.
Skipper heter planet om man vill köpa det färdiggjutet från HobbyKing.
Tisdag den 22 april. Fältet är riktigt fint jämfört med när det var 100-tals mullvadshögar efter vintern. Det hade varit kalas att få lufta någon av klubbkärrorna. Dagens bild är en fågelskrämma på åkern precis innan flygfältet.

Björn tyckte att den flög så fint att vi skulle ta ner den och ta mått till en depronvariant med motor ;-)   Men duvan som har flaxat runt i lokalen massor med timmar har till slut fått sprickor i kugghjulen så den får tyvärr gå till nödslakt.

Everts trädgård står för rabarber som tillagats efter recept till äppelkaka från havregrynspaketet.
Detaljer till Aviatic II. Motorn är ju inte precis den som är tänkt till planet så det har fått justeras på många håll.
Senaste leverans av balsa studeras lite närmre i ljuset från Everts arbetslampa. Här var det väldigt ojämn kvalitet på flaket så det duger knappast till annat än möjligtvis plankning där det inte är så viktigt.

Betydligt bättre flak med en hel del quartergrain som nog kan användas till spryglar.

 
Torsdag den 24 april. GliderKing är i Skåne på Hangträningsläger

Tack för fina ostliga vindar som passar oss som bor på östra sidan.

Problemet är att vårt fina hang Ravlunda/Haväng som tidigare år varit stängt vid storövningar av militärer nu i princip är stängt hela året förutom ett par veckor semester.

Det går att flyga på Kiviks marknadsfält ut mot havet men det är inte så stort som skjutfältet där man har ett par kilometer att leta hang på.

Jag kollade söder om Haväng. Det går en stig från parkeringen ner och över en spång över verkeån. Andra sidan ligger kullen en bra bit (ca 100 meter) in från strandkanten.

Där var riktigt bra flygförhållanden i dag. Branten är inte så brant men det var fint lyft en bra bit fram mot havet. Jag gissar att höjden är runt 10 meter, vilket man inte riktigt ser om man inte kollar ner i ravinen mot ån som går bakom.

Jag vet inte var gänget från Ålleberg/Falköping blev av efter kort besök på Ripa och korvkiosk i Degeberga.





 
Här är ett glatt gäng som hittat till Hammars Backar - Åke har fotograferat varje dag.
Personligen hade jag tyvärr bokat annat på lördagen men jag kunde i alla fall njuta av lite andra flygare och större propellrar.





 
Tisdag den 29 april - i kväll är det nästan sommar känns det som.  Åke ser nästan religiös ut av någon orsak. Uffe är också salig fast av andra orsaker - han ska bli snurrig med en 40a.

Snurren var det fler som hade i kväll
Fyra deprondrakar varav tre samtidigt flög en stor del av kvällen.

Danne flippade kvadd - när han inte tränade "månlandning".