START                                                                                        INDEX TIDIGARE MÅNADER
Juli 2014
 
Förra månadens bilder
Evert tar sig en rejäl funderare över Firebabyn. Aluminiumpropellern är ju en trevlig sak som enligt beskrivningen ställs in olika om man är nybörjare eller vill flyga lite mera avancerat. Planet ska väga 3 oz med motor vilket är ca 80 gram.


GRATTIS Rickard som fyller år i morgon och som missade att ta första biten av den precis nybakade jordgubbstårtan. Men i morgon får du säkert grädde på den.
Lördagen den 5 var det tillåtet att flyga på Rinkabyfältet.  Lidström senior och junior tog tillfället i akt.
Senior med en HobbyKing ARF som ser personlig ut med lite dekaler. ARF är melodin ! Den flyger riktigt bra.


Junior med en plasteljet har precis kollat vart grässtråna tar vägen. Kan det vara termik så att de har lyft?


Leo rastar sin bulldog. Är du spekulant så är jycken till salu. Du får nog en pippi med på köpet. Fast transportfordon ingår inte.

Kalle kramar och myser med sin jet.



 


Leo flyger dubbeldäckare - men varför dubbla stabbar?


Svaret är lossnade gångjärn - konstigt,  det var andra halvan som lossnade sist........


Sommarens stora flygvecka har börjat.
Först ut var Kiviks Marknadsmeeting som alltid är lördagen innan Kiviks Marknad. Janlanda är ett trevligt fält med mysiga gubbar.


Ripaveckan är marknadsveckan som inleds med Degeberga Marknad men som varar hela veckan. Det är besökare som utvidgar veckan år båda hållen så det är folk på Ripa varje dag hela månaden.
 

En snurrig afton med MFK Snobben är standard på första måndagkvällen på Ripa.
Evert och Mats brukar hålla i detta och hjälpa de som vill prova eller som har gamla grejor med sig att få igång.
David K kom och flög en gammal klenod.


Söndagen den 20e juli skulle det vara CUB-träff på Rinkabyfältet. Av det blev inte så mycket. Det blåste en hel del. Många hade varit en hel vecka på Ripa och flyttat vidare till Helsingborg eller tagit sig en dag hemma med bestyr.


Tidningar - RCM&E hamnar i klubblokalen då och då. Av någon anledning så kommer de ut en månad för tidigt. Augustinumret kommer i slutet av Juni eller början av Juli. I augustinumret av RCM&E ska det finnas två ritningsblad av tre, så sista bladet kommer i septembernumret. Det är ett imponerande bygge av en klassiker som användes av många i olika rekord.
LOCKHEED VEGA är ett högvingat enmotorigt plan som skapades enligt "monocoque-principen". Det är helt enkelt en skalkropp som har styrka i sig jämfört med de dukklädda planen som var konstruerade av ribbor och rör. VEGA hade en slät kropp utan stöttor och synliga vajrar som förstörde luftmotståndet. Motorn var en stor stjärna och en stor kåpa runt motorn bidrog till både mindre luftmotstånd som bättre kylning.
VEGA användes för polarflygning, transatlantisk flygning, jorden runt flygning och mycket mera som satt intryck i historien. Viktoria Erhard var en som flög VEGA. Modellen har en spännvidd på 1460 mm och en längd på 947 mm. Rekommenderad motor är Turnigy C3548 med 50A reglage, 12*6 prop och 3S 5000 mAh LiPo. Totalvikt nästan exakt 2 kg och en vinglast på 58 gr / dm2. En 2-takt .45a eller lite större 4-takt är säkert lätt att bygga in om man inte gillar el. Setupen ger ca 450 Watt men med 4 celler ger motorn 750 Watt så det är lätt att få mer a kraft om man vill.
För de som gillar sjöflyg så är det många sidor i tidningen RCM&E Augusti.