START                                                                                        INDEX TIDIGARE MÅNADER
Oktober 2014
 
Förra månadens bilder
Månadens första tisdag är den 7 oktober och första tisdagen jämna månader ska det vara styrelsemöte - vilket Danne hade helt klart för sig ;-)


Gruff och gnäll - ösregn så att vattnet stod högt i källartrappen - men väl inne så var det varmt och gott som vanligt.

Hos Evert kan man hitta nostalgi - vad sägs om första fotot från Bromölla MFK som bildades 1970 - många fler bilder eller från Tianshallen 90


14-101-14 Tisdag kväll igen.  Ynglingarna i sammanhanget till vänster om borden.


Extra trevligt med ett par nya ansikten i bygglokalen - fast modellflygare (slutade på 90-talet) och fortfarande medlemmar i Sölvesborg.


Har ordföranden börjat träna "hovring inverterat" ?


Lite mera bilder från Everts gömmor.
Pileträffen 1968 och en massa unika Tore-motorer från 40-talet

Kan ni hjälpa till med namn på personer eller modeller så skriv gärna till patrik@pgdata.se vilken sida, vilken bild och uppgifter om bilden.
 

 Holla amigo!
Här kommer #147
La Cocaratcha
= kackerlackan på svenska.

Inomhuskärra spv 580
vikt 70 gram inkl.160mAh 7,4V lipo.

Min egen konstr.
Motor 5g,
ESC 6A,
servon 1,7g resp.3,7g
prop.6"x3",
Rx 2g.

Vingen balsa och plastfilm.
Kropp balsa,
Stabbe 3 depron.
























Bild 1349 är från VT-53 Örebro, jag kom 2:a med min Foxy, extremt lätt tomvikt  under 100g krax med gummimotor 150g = lång motortid. Landn-ställ pionotråd med "släpskor". Obs cigarreten i munnen, nyss tänt fusen. Bild 1350 är från 1951 och SM på Skarpnäck (Stockholm). Jag kom 4:a med min Ellilä wakefield, Flög bort min bästa modell i första perioden. (återfanns på Värmdö ca 1,5 mil bort). Kommer inte till Nymölla i morron. Problem igen med v.foten inflammation, Ont går inte att köra bil.


Mvh Owe

Nytt från Owe i Asarum :
Hej! Min #126 BUZZARD som från början hade en ENYA 40FS har nu en borstlös elmotor EMAX 2815/06 1280kV, 480W 3S. Jag tyckte motorn såg lite osynlig ut så ovanpå gjorde jag en attrapp föreställande en dieselmotor. Anledningen till motorbytet var att sedan jag blev av med en stötstång under RIPA-veckan (tromben) och ingen reserv gick att köpa samt att min hemgjorda stång inte fungerade(motorn gick inte att starta). Med hjälp av en 2200mAh 11,1V ack kom TP att ligga ungefär som tidigare. Jag har ett problem med fartreglaget. När jag trottlar ner motorn sakta hörs ett knäppande ljud och ibland "dör" ESC och måste startas om (servon till höjd och sida fungerar men inte motorn).
Tyvärr fungerar inte mitt Turnigy testkort på reglaget 50A, 2-4S. Har ställt om utslaget med trimmern men "knarret" går ej bort. Vid pådrag från stillastående rör sig motorn fram och tillbaka en kort stund innan den går åt rätt håll. Vad kan knarret bero på? Vet du var felet finns?




Onsdag den 28 oktober och normaltid.
Ett gäng trogna besökare och någon som man ser alldeles för sällan.