START  8 15 22 25 26  27  INDEX TIDIGARE MÅNADER
September 2015 Förra månadens bilder

Först ett litet meddelande från Owe i Asarum:
Hej! Nu har bygget börjat för höstens inomhusflyg. #152 DEP-STICK som finns som ritning i senaste numret (sept.)av RCM&E.
Modellen är avsedd för parkflygning men kan säkert flyga inomhus även med skevroder och dito höjd.
Spännvidd 510 mm,vikt inkl.150mAh lipo 79 g.Motor BL 5 g,ESC 6A, servon 3 resp. 5g
Mvh Owe





Den första september är ju även tisdag och flygning på Mygglanda. I dag var Anders först med måttband och markeringspinnar.
Med lite tur kan vi bli sponsrade med lite utfyllnadsjord så att vi kan utmana Trelleborg med en riktig lincirkel på 25 meter.
Gräsklippning någon timme och även kanterna på skogsvägen som Evert gick på med sekatören för att det ska bli enklare att ta sig fram med lastbil. Vi kommer säkert att behöva minst 100 kubik packad jord.
Ett par bilder från luften. Nytt center och kommande gräns för cirkeln.




Kvällens läppflygare är väldigt välkomna med fika och närodlade plommon.


Kvällens stuntflygare






Jag-Ivar berättade sist att han hade en kartong med gamla små glödstiftare. Då är Evert förstås som ett barn på nytt.
En vecka senare så är två motorer monterade i var sin kärra.




Blue Bird NS - har aldrig sett en sådan förr - kanske aldrig körd och tappade kompen nästan direkt. Hem för felsökning


Fuji 21 bilmotor. Toppen hamnade i svarven så att den överdimensionerade toppen med kylflänsar trimmades ner till mera flygvänlig storlek.


Puch Dakota har inte någon lämplig lasthållare för ett batteri och en dunk - men det ska gå.


Anders tror att han har bättre snärt än Evert - men inte....


Owe ligger inte på latsidan. Nu har han hittat ett nytt "dassalock", en konstruktion han verkar gilla.
Man kan undra hur planet vet vad som är upp och ned utan skev eller V-form

Hej! Nu är det dags igen. #153 som heter BUG har kommit till i hobbyverksta´n.
Bläddrade i en gammal RC Model World tidning (2008/juni) och läste om den här inomhusmodellen.
Med hjälp av några data om BUG så gjorde jag en ritning och med några depronbitar och grejer i lådorna fanns allt som behövdes för bygget.
Spännvidd 446 mm,
Längd 447 mm,
Yta 13,3 dm2,
Vikt inkl.Lipo 150mAh2S = 120 g.
Styrs med sido- och höjdroder. Notera CF-bågen framför propellern samt linkstyrning av höjdroder!
Hälsningar från Asarum och Owe





Telefonnummer är ett måste på alla modeller man flyger utomhus med. De kan ju få termik och flyga bort.............




Tisdag den 8 september - hösten känns riktigt nära på många sätt.
Det kom ett SMS från Ordförande JIL att han höll på att baka och skulle ta med fika till linflyget i kväll.
Det var inga små bitar norrländsk specialkaka han bjöd på




Anders skrev på FB att han och hunden var på väg till fältet strax efter 17. Helt ny kärra från 3F.
En Brodak Legacy med en ST 51 som Anders haft "liggande i lådan".




Det är något som inte stämmer helt. Motorn bara segar ner och dör efter någon dryg minut i luften.
Draget är ruskigt bra på marken. Det är inte många dar kvar att trimma innan lördag då det ska tävlas i Kungsbacka.


Björn vet inte om han ska titta på planet eller ....


Det blir snart en stuntare från 3F även till Björn - en Strega tycker Anders som gärna vill testa.


En ny motor har hittat hem i hos en combatvinge hos Evert. ST 21 helikoptermotor var det tänkt.




Är den inkörd nu? Efter 5 minuter....




 

Lördagen den 12e var Anders upp tidigt och hämtade upp kamerahållare i Nymö runt 05.30 efter att ha kört fel en runda..
Det var tur att jag inte skulle flyga - men jag hade kanske fått tillstånd om jag bett vackert..



Anders startade som 10e och slutade på 13 plats av 16 vilket var riktigt bra med tanke på att motorn la av ett par gånger.


Flera bilder från lördagen på http://modellflygnytt.se/opublicerat/VKT15/index.htm
Jag var hemma runt kl 23 men Anders hade lite längre och bilen full av grejor att lasta ur.

Onsdag den 15 september.
Det börjar bli höst och det var länge sedan det var te-mys hos Evert så jag stod över ett besök till fältet i kväll.
Först ett besök på klubben för att se hur det stod till med RC-grejorna som inte varit aktiva på flera år.

Tre sändare - när vi hade så mycket juniorer att det var två skolningar uppe samtidigt.
Ett riktigt batteri som bara klarar ett fåtal minuter efter ett par timmars laddning.
Akken ska cyklas och kollas/slängas om den inte går att få liv i. Ny LSD-typ bör införskaffas till i alla fall 2 sändare.
Torrceller är väl inget att ha? Ikea - superkvalitet?


Här verkar det ha varit lite varmt.


En vettig mottagar-akk och en som troligen har ett par decennier på nacken.


Linstyrt med el - här finns grejor som kanske kan komma över i en lite bättre stuntare?
Max 470 w säger nätet. Borde passa perfekt till en kärra på 100-110 cm spv


ES-en är det väl bara att stopa batteri i och busa med - om man har en sändare att styra med så klart.


EasyCub direkt modifierad enligt FunCub med skevroder och stora hjul.
Lite dåliga gängor i vingbulten är enda svagheten som lätt kan fixas.


LA-Flyer bör väl fungera nu när fältet har klippts och jämnats till. Lite kärlek med bränsleslangarna kanske behövs efter några år oanvänd.


Det var allt för länge sedan det var fikakväll med korsord hos Evert. 10 flaskor modelldiesel har importerats norrifrån så det finns över om någon i grannskapet har behov. Evert tillverkar eget bränsle - här är det en provflaska från 10 kg rabarber. Flexibla nylonproppar från IL är väldigt välkomna.


Så var det väl dags att åka hem? Men så klart en tur i källaren först. Irvine även här men Rickards är 15 och lininsug jämfört med min 20 som har RC-trottel.


Den här gick väl inte i ryggläge? Tryckmatning och ett j..a drag i trädgåden. Den ska bli intressant at få se i luften.


Känner du igen denna? Evert fick låna en gammal originalritning till KielKraft Gazelle förra tisdagen. Här går det ju undan.


En vinge till fast en sprygel bredare på båda sidor.


Och så var det ju motorn som tappade kompen förra tisdagen. Toppskruvarna var lösa. Bultarna verkar vara torx men 8 är glappig och 10 för stor. Finns det 9? Jomenvisst hade jag det hemma men inte i Everts stora sortiment.


UJ - 10 cc FOX - den skulle sitta fint i en storstuntare. Nu gäller det att få fram den där jorden för att fylla ut hörnan så att hela cirkeln klarar 25 meter.


På väg hem från Evert var det ett skådespel på himlen som man sällan ser.
Massor med moln till moln blixtar lyste upp under lång tid. Helt ljudlöst för mina och hundarnas öron.

Så kom det ett mail från Åke B:
Hej Bara Draken på Mygglanda i kväll !   H. Åke B.




Det verkar vara skumma typer - solen går ner tidigt nu.


Tisdag den 22 september. Det har varit regn i luften hela dagen och mörkt på himlen så det var inte lönt att dra till fältet i kväll.
En snabb runda till lokalen för att montera ett nytt batteri i en av klubbsändarna så att vi kan prova att våra klubbkärror funkar.
EasyStar är enkel att testa med. Någon hade fipplat med modellminne 2 så det vara lite justeringar men det fixade sig till sist.
Ett 3 cell LiPo som inte laddats på ett par år fick duga för provflygning. 7-12 m/s vind rakt från Östersjön där det gick lite gäss.




Efter en lyckade provflygning var det snabbt iväg hem till Evert för fika. Anders hade hotat med tårta i dag.
Anders är ju stockholmare men han ser ut att ha tagit seden dit han kommit tämligen väl :-)


Anders trivs bra i Evert källare. Det är mycket att prata om - och prata är Anders specialitet.
Hur många XXX blir det på en sådan här vinge som ska passa till en FOX 60?


Det här måste vara en Pontan-kärra säger Anders - ett par liknande står längs väggarna och de imponerar förstås mer än de trekantiga vingarna.


Anders vill lägga beställning : En Ruter Ess med knappa 50 cm spv till en COX .020 och en lite mindre än original Gazelle till en vassare COX .051.
35% nit ska det vara till Coxarna så klart. 7 meter linor.


I klubblokalen fanns det en kartong med båt och ett par bilar - men jag hittade en pärm med mycket godis som så klart ska skannas!
Originalritning till Thunderbird - ritning till VOLTA - mycket mera skoj när man väl får tid att bläddra.


Ett mail från Owe om provflygning av modellen som började månadens bilder:
Hej! I dag har jag varit och flugit på Stillanda. Fantastiskt lugnt väder, så jag provade bla. min Dep-Stick för första gången. Det var häftigt, den var snabb som tusan men svarade på utslagen omedelbart. Den lilla 5 gramsmotorn med 4"x3" snurran kunde stiga planet lodrätt i raketfart! I andra flygningen minskade jag ner roderutslagen till bara 2-3 mm och då blev den lugn och kunde flyga långsamt. Den är nog lite för snabb för inomhusflyg åtminstone för en gammal man som mig. Men trevligt hade jag och fick "vädra" två andra kärror som inte varit i luften på länge. Mvh Owe
Modellen finns som mittritning i RCM&E






Fredag den 25 september. Prognosen för helgen ser riktigt fin ut.
I går skrev ordföranden att han hade klippt grannklubbens fält och bjöd in dit på grillning på söndag.
I morgon lördag är det flygning hos en annan grannklubb som ligger allra närmast mig.
I tisdags testade vi klubbens "gummianka" och tanken är i alla fall hos mig att få lite status på alla klubbkärror.

I kväll så laddades en mottagarack med 1350 mAh vilket verkade riktigt rimligt.
Startboxen var helt tom på bränsle men det fanns i förrådet. MC-batteriet till boxen får 0,5 A några timmar.

 

I tisdags hade Anders med sig en Guillows byggsats till en Musse.
Balsa flies BETTER - bättre än vad kan man fråga sig? Vad fanns för alternativ när denna byggsatsen tillverkades.....




Modellen är väl primärt friflygande och medföljande klädsel är vitt japanpapper.


MEN - en 0,8cc glödare och linkontroll finns det option för.




OCH ser man på - radiostyrning - med gummibandsdrivet "escapement" för "hik-hak" styrning av sidoroder.


Jag ser riktigt fram mot Anders vinterprojekt.

Och på lördagen var det klubbmöte för Åhus MFK i Rinkaby kunde man läsa på FB.
Kalle har börjat kalla Strikemastern för "gamla tanten" - kan det vara så att kärringen inte är riktigt i balans? Kastar dämparen. Martin beundrar skapelsen.

Bra fart på grillen till den sedvanliga fria korven.





Söndag den 27 september. Efter en sådan inbjudan som ses härunder var det så klart stora förväntningar och direkt till klubben på morgonenn för att hämta klubbplan och sedan till Maxi för att handla korv och tillbehör.

Hej alla glada modellflygare. Sänder detta till alla, som flyger ngt slags luftfarkost.
Har i dag torsdag klippt Vesanfältet troligen för sista gången 2015. Kommande söndag ser ut att kunna bjuda på bra flygväder. Inte så säkert att vi kan vara ute så många gånger till i år. Solens upp och nedgång här nere i södra Sverige är från ca: 07:00 till ca 19:00. Om en vecka har vi tappat ytterligare 0,5 – 1 timme. Mörkret lägger sin hand över Vesan. Men kommande helg är det bara toppen, jag tar med grillkol och tändvätska om Ni tar med ngt. att grilla/inmundiga i goda vänners lag så kan vi få ett fin dag tillsammans.  Mer luft under vingarna Jan-Ivar

Jag och Anders var i god tid vid strax efter 9 på förmiddagen och var i luften innan kl 10.


E22 har kommit lite närmare fältet med nya motorvägen men det märker man knappt när man står och flyger.


Man ser knappt alla banorna när man står och flyger på tvärbanan som gäller vid dagens nordliga vind. Från luften ser man allt det klippta.


Är man lite uppmärksam så ser man en vindstrut i bakgrunden - den tillhör grannfältet. 


Grannfältet är så stort att det lätt hade kunnat rymma ett par lincirklar ;-)


Hur ska det blinka i Mobiusen för att den ska ta stillbilder hela tiden - RÖTT ska det väl vara.


En av Snobbens klubbkärror Fick lite omsorg. Trotteltrumman hade så klart fastnat efter flera år utan motion. För övrigt så var det inte mycket mer än att skölja ur systemet.


Anders hade hämtat två gamlingar ur förrådet. På den ena strejkade trottelservot - tyvärr innan första start :-)
Easy 3D funkade rimligt bra - med långantenn som glömdes inne första flygningen. Flyger man bara tillräckligt nära är det helt OK - väl?


Miljön är nära - även E22-an.


Gladan kommer alltid och kollar vad som står på. Kanske man kan leka?




Men ingen utlovad grillning - i alla fall vid lunchtid. Så vi åkte hem med korven.

Tisdag den 29 september. I morse var det flera som hade fått skrapa sina bilrutor från is även om termometerns sa någon plusgrad.
Vi hastade till fältet för att få lite tid innan solen gick ner.
Evert var först men Mats kom också vid 17-tiden.




Lite oväntat kom en drakflygare och passade på när det var dags att tanka linplanen.




Lagom till att det börjar bli dags att avsluta utesäsongen så har vi fått nya vindstrutar - både till flaggstången och vindvisaren.
Men i kväll hängde de rakt ner båda två.




Prioritet är att flyga så länge det är ljust och inte för kallt. Sen får man värma soíg med kaffe eller te och så klart bullar och arrakskakor.


Diset stiger snabbt upp ur marken när solen går ner och vi håller på att åka hem -
eller till klubben för att inventera balsaförråd till beställning inför höst och vinterbyggen - som redan har börjats hos Evert.


Lite av den igenväxta parkeringen vid RC-stugan har bearbetats med klipparen på högsta.


Det är långt kvar till startbanan - för ett par år sedan var det klippt så att det bara var en liten remsa oklippt för att markera.


Även här har det klippts på högsta. Anders är beredd att flytta cirkeln ytterligare om vi inte får jord att fylla ut med.
Bort med RC-banan så klarar vi 25 m diameter med enbart lite svag lutning.


NEJ - det är inte linflyg även om man flyger runt i cirkeln - FUSK.