START 6  11 18 20  25 27  INDEX TIDIGARE MÅNADER
Oktober 2015 Förra månadens bilder

Månaden börjar med lite rapport från Anders som fått sin gamla F3A Saturn i luften trots visst motstånd :
I dag var vi på Vesan och flög. Jan-Ivar, Björn  och en som jag inte kan namnet på, han flög Calmato förut, F3A och har skeven på fel spak.....var ute vid 14, själv kom jag 1630. Mycket bra väder med en lätt vind och solen i ansiktet. I depån fanns det rätt gott om plan, för alla hade med sig 2 eller 3!
Jag hade med mig min East 3D, som jag vet flyger. Och sedan hade jag med mig Saturn, som gasservot gav upp på sist.
Det visade sig att motorn, en OS.61,ville ha en 11*8 för att vakna till ordentligt. Efter lite justerande på noshjulet så fick jag till slut upp den. Massor med dyktrim, höger skev och höger sidoroder så flög den rakt! Mycket kul.
Björn flög med en påtvingad Middle Stik med en .46 i. Dagens raket!
Deprondrakar och annat flygetyg värvades med lite varmt från grillen och lättsamt läppflyg i vindskyddet.





Rapport och bilder från Anders H tisdagen den 6 oktober.
6e oktober 2015. Det är en tisdag och alla, nästan, Snobbar, samlas i lokalen. Vinden gjorde sitt bästa i försök att hålla oss därifrån, men misslyckades!  Jan-Ivar hade med sig en "norrlandskaka" så det blev inte helt tomt till kaffet. Eftersom det var första riktiga kvällen för säsongen, så städade vi lite, så det blev något snyggare, sedan plockades det fram lite av vinterns projekt. JIL hade tillsammans med XX och YY tagit hem nya inomhusmaskiner från HK. Björn och PO började kladda på depronark, varsin Drake såg det ut att bli. Anders hade med sig en, som alla tyckte, gullig modell. En Wheatherman speed. När man tala om att den lilla modellen kunde bestyckas med en .40 metanol och ohämmat med nitro, drog man efter andan, vimlade med ögonen och muttrade "herre gud!". Just detta exemplaret ska flygas med en PH.15. 4 till ska dock byggas, för 0,8cc, 3.5cc, 6cc och en något större för en 10cc.....
Det hölls även styrelsemöte, som alla på plats var delaktiga i. Efter det var det mer läppflyg, planer för vi vinterns aktiviteter och lite andra tankar.

1: Weatherman speed, och ett antal motoralternativ. Allt från 0,8 till 10cc.

2. Kaffebryggaren laddas och folk börjar trilla in från stormen.

3. Styrelsemötet. JIL gick snabbt och smidigt igenom samtliga punkter, och vi han även med lite annat som inte fanns i dagordningen.

4. Björn och PO snidar Draken.

Man får utnyttja de tillfällen som kommer och då var det söndagen den 11 oktober som visade sin soliga sida på söndagseftermiddagen på Veslanda. Anders skickar ett gäng mobilbilder. Mobilen är väl tämligen kass på att fota flygplan i luften - och efter någon dag så kom det berättelse.

Renaut Twingo av äldre modell - ger råd till mycket flygetyg. Välpackad på gränsen till full.
Småkakor och inte helt vindstilla på Vesan, denna i övrigt fina söndag. Anders hade packat Twingon med sin Sbach, Easy3D och multimodellen Saturn. Den sistnämnda fick dock stanna kvar i bilen, eftersom nosstället inte behagade fungera som det skulle.


Från Asarum kommer Owe C med en riktig OLDTIMER - Radio Queen


En trevlig uppenbarelse var den Radio Queen som dök upp. Jag kommer naturligtvis inte ihåg namnet på ägaren, men flög gjorde den. Den hade stått still i 2 år. Bara tänka och åka. I nosen satt en OS.25. Pålitlig.




Och en annan sak som är en aning fusk verkar det som. Cylindertopp och tanköverdel i depron?
En klenod till från förr, är en nytillverkad Radio Rock. Elmotor och Li-Po gör det driftsäkert.


Får man STOL-egenskaper med "ledsna" stabbtippar?


MEN  - med slots - i alla fall är det skalalikt


PO med mentor JIL som övervakare
Pelle hade gjort nått dumt med sin Edgren, så en nödlösning var att köpa Jan-Ivars Yak54. Pelle kan flyga det mesta, så när det trimmats lite så kommer det bli en bra kombination.


Pelle fick meka en del med Yaken. Vad som var fel vet jag inte, ordning blev det i alla fall.


Min, förlåt, Jonas Big Stik börjar se ordentligt sliten ut. Den flyger bra, även om den landas lite hårt ibland.


Packo hade med sig sin Dragon Lady. En större 4takt i nosen gör att det rör på sig hyffsat, även om det blåser.

Välbesökt
Sedvanlig korvgrillning och läppflyg i vindskyddet är en aktivitet som bara störs av att vi åker hem. Jonas var snabbt på och tände. Dagens ungdom äter inte så ofta tydligen.
Lite publik fick vi med. Anders Sbach var den maskin som dom gillade bäst i luften. Han har nya sekvenser att lära sig till nästa år. Och ska träna stumt, få några speedmodeller att gå bra och kanske göra i ordning några vintage combatmaskiner för att flyga slowcombat med.







Jan-Ivar hade med sig en Zlin 50. En snygg maskin, som dessutom flyger jättefint.

Inga incidenter idag och alla var glada när vi åkte hem vid 5.

Tisdag den 13 oktober. Jan-Ivar kom med ett par kartonger balsa och annat byggmaterial.
Evert ska proviantera inför höstens byggen - Ett par Thunderbird och ett gäng combatvingar och så kanske några Weatherman.


Lite donationer - här var det hög nivå av olja i ruffen. Några meter hushållspapper och ett par dl rödsprit.


Oj så fint - ENYA 11 CX är ingen dålig rova ens om man har flygflänsar i stället för vattenfoder.


Åke kommer med fyllda chokladmuffins till fikat


Hemma hos Evert är det äppelfyllda muffins med kanel och pekanwienerbröd till te och en jordad ST G20 med kass vevstake.
Den ska nog kuna bli i skick och konverteras till diesel för slowcombat.

Som vanligt ett besök i källaren.
El-Thunderbirden får nog moddas en del.
Om man sänker vingen så kan man göra ett långt batteritråg för att enkelt kunna justera batteri till rätt TP.
Fast denna setupen blir kanske lite för tung - ca 400 gram - 600W är kanske i överkant för att motsvara en 2,5 cc äldre stuntmotor?


Storleken har betydelse får man nog säga.

Söndag den 18 oktober. Ordföranden mailade och bjöd in till grannklubben för eftermiddagsflyg klockan 14.
Men vi som var på den tidiga gudstjänsten är klara att åka till fältet tidigare och har med lunch.


Det kom ett annat mail - från klubbens sekreterare att det hade varit styrelsemöte den 6 oktober.
§5 Flygfält: Mullvardsstavarna behöver plockas upp innan vintern.
Men det vet uppenbarligen inte mullvadarna om - eller så har de redan grävt ner stavarna.
Anders Twingo är betydligt bättre att jaga sorkhögar med än klipparen.
Tänk om man kunde konvertera Twingon till gräsklippare....


Glöderna är fina - dags att lägga på dagens lunch - rester från i går.


Under tiden maten värms så kan man ta ett par varv till med klipparen. Uppställningsplatser för bilar behövs till våren när vi ska bjuda in till linträff.


Anders kör LCHF = mängder av korv. Under de närodlade potatisarna ligger lite död gris och puttrar i en klick margarin.


Hmm - är detta verkligen skräphögen som Evert fick i tisdags? Ny vevstake - den gamla glappade 0,3 mm.
Tur att Evert har lite sortiment för det har funnits både 4,0 och 4,5mm tapp i kolvändan. Dieseltopp var det ju som önskades.


Först en runda med den svarta. Hade Anders vänt handtaget upp och ner? T o m landning var på rygg.


Everts XXL-vinge - även den fick en rygglandning när soppan tog slut



Anders vill gärna testa vingen


Så kan det gå - när inte rodergångjärnet är låst




Och så är det premiär även för XXXL-vingen med 10 cc FOX. Lite trilsk motor.
Men planet flyger helt underbart med lågt varvtal och låg stigning på proppen 


Så fick Anders ett pass med den nya kärran - nu stämmer precis allt. Motorn går som en klocka i alla riktningar.



FOX-en ville nafsa husse - FY!


Tisdag den 20 oktober. En kort runda till klubblokalen innan det är dags för ett besök hos Evert.
Oldtimer låg i brevlådan i dag. Det är en tidning med riktigt bra kvalitet på artiklarna och rejält tryck i bilderna som inte tar över texten.
Ett kuvert från 3F med ett par propellrar att ersätta en "något skadad" i söndags.
Weatherman - vad betyder Tape? Bendelband är väl något vi hade som gångjärn och förstärkning förr.
Enya .09 (1,5 cc) men till vilket plan skulle den användas?


Nedanstående och mycket mera kan man läsa sig till i boken Modellflygning från ICA-förlaget.
Landställ till Weatheran i 12 Gauge - 2,5 mm pianotråd är det som blir närmast.


Här inne var det inte mycket helt efter dunsen i söndags - men nu är det fixat och klart snart.


Thunderbird med variation. Många frågor blir det för att modifiera. OVE!!! Kan du förklara?
Innervingen är större än yttre - MEN yttre flapset är större än inre.
20 gram bly i yttre vingspetsen - Men Evert kör tyngre material - plywoodlaminat som ger samma viktökning i ytterkanten jämfört med inre.


Söndag den 25 oktober. Anders PM-a att han skulle till fältet runt 12-slaget.
Temp 10 plus men känns som knappt 5. Vind 7 (12) m/s men tillräckligt för att välta halvfulla te-muggar.
Regn - men inte värre än att solen kunde jaga bort dropparna.

Sorkarna har varit lika elaka som tidigare så en dryg kvart med krattan måste till - liksom rejäla hjul på kärran.




12*6 ger ett jäkla drag. Det blir att plocka fram gamla STn igen och jobba lite med topp-packningar för att få den att gå bra för stunt.


En annan ST som kom till Evert som en jordig "byggsats" den 13e denna månaden och som fixats och konverterats till lininsug och diesel fick sin första körning med dieselsoppa i dag.


Evert gömmer plåstret från förra söndagen - men Anders säger att ett 10-cc-plåster räcker till 4 smällar av en tvåhalva.
Anders drar sig till minnes varför han aldrig blev någon dieselflygare... Hur gör man för att den ska tända?


Till sist så drog Evert av sig vinterjackan - och snart så var planet i luften.




SÅ roligt att man måste rulla runt - ROTFL



 

Tisdag den 27 oktober. Klubblokalen har öppet till försäljning och nu i slutet av månaden är pengabörsen välfylld.

4 meter Oracover - räcker det till en Astro Hog för Göran?
En större mängd balsa till ett hemligt Mogensprojekt.
Från Asarum kommer Owe och Edward - det är depron, epp och lite kolfiber som ska användas till vinterns inneflyg kan man gissa.
Mats är kassör och tömmer kassalådan ofta.

I går kväll kom det en kul förfrågan från en av Hanöbuktens aktiva tävlingsförare. Vad kan detta vara för ett Snobbenplan?
COX racingmotorer och små rc-plan får en omedelbart att tänka på Bengt Blomgren.
Planet ser klart ut att ha inspirerats av Cessna 188 Agwagon och det är nog många barn som hade sagt DUSTY! och målat dit lite orange.
Fena och stabbe däremot får en att direkt tänka på Bosse Gårdstad. Men Bengt var ju ingen stor supporter av Bosses modeller - men klubben hade några Lajban i alla fall.


Vinterförvaring tillsammans med pelargonerna som ser väldigt fina ut.