START  6-åhusarena Lusseflyg 22 Nyårsafton  INDEX TIDIGARE MÅNADER
December 2015 Förra månadens bilder

Den förste december och tisdag på klubben.
I går kom det ett mail från Evert med budskapet - KÖRSBÄRSTÅRTA.
Anders snabba kommentar - då börjar jag bygga lite tidigare så att jag hinner.
Lite pinnar hans med att klistras fast innan läppflygarna anlände till lokalen.


Det är ju synd om något ska bli över och stå och bli gammalt - och tårtan med de danska bären ät helt underbar så klart.


Den pyttelilla Coxen klarade inte att fixa TP på Ruter Ess så Evert hade börjat fixa lite mindre spryglar till en mini-ruter.
En "normal" 0,8 kommer att sitta fint i nosen på detta Ess i originalstorlek.


Ett gäng slaktade konservburkar och färgburkar har fått poleras med vinkelslip med finaste trissan. Nu kan det byggas tankar i parti.


Det är inte Super Satan men kanske Toothpick säger Anders.
Splitter av Sven Pontan säger Evert - det får vi väl ta reda på om Sven som är en i Breddgruppen vill svara på epost.


STn är ju klar och monterad på plan. Nu åker den hem till Anders tillsammans med en färsk flaska "doftagott-bränsle".
Kan den provas i sovrummet eller får man stå under köksfläkten kanske?


Svar från Sven:
Hej! Det ser ut som en variant på en USA-inspirerad combatmodell, som jag byggde för många år sen. Jag vill minnas att jag skrev om den i MFN? Originalet ritades av Bill Netzeband. Jag byggde en egen version för Oliver Tiger diesel 2,5 cm3, som flög riktigt fint. Lite för lång byggtid för att passa till combattävlingar, utan mer för träning och uppvisningar. Med vänlig hälsning, Sven    Eller var "Splinter"?  Bild Så här ser min senaste ut från Sven



Vilket nummer av MFN kan det vara? 14 träffar i artikelregistret på Pontan, inget på splitter eller splinter. Nu börjar det bli spännande.
Splitter i Modelflygnytt 1973-6 sidan 5-8 och i AeroModeller Annual 1973-74 sidan 62!

Söndag den 6 december - blåsigt värre men fint flygväder på Kristianstad Arena med Åhusklubben tycker Anders.

SERIÖST! Så här kan man skydda planet i bilen och mot stormbyarna ute.


De där brukar sitta bänkade även i Snobbenlokalen - eller väntar de på att det ska bli riskfritt i luftrummet?


Inte helt riskfritt behov om man har hela verkstaden med sig.


Vad ska det här föreställa?


ur kommenterar man en sådan här bild? Tur att det inte var så mycket publik? Finns det ingen publik så kan man parkera på läktaren?


RFT elelr BNF - troligen det sistnämnda om man kollar sändaren. 16.4 gram med FULL KONTROLL eller 24 gram tung med FPV-kamera och sändare


Allt finns att köpa som reservdelar om någon skulle vara elak och attackera.


Tisdag den 8 december - Anders filar vidare på mustangen och provmonterar. Kvällens bilder och (flesta) kommentarer direkt från Anders.

tisdagen.... Mustangen blev färdig! Snygg siluett i taket hemma.

Lite kläder och motor så kan den kanske glida.


Ritningsgurun Åke med en HKP4 i miniformat var med för programering. 
Mogens, vid datorn, fick inte sidorodret att funka. Det löste sig med en kalibrering.


Super Satan. Ritning och sprygelmallar på stora papper är kul!



9 framkantlister..... Det ger 9 modeller, eller hur?


Das Box Fly under bygge. Kroppen är limmad och... rak....   Byggare Åke ringer om support kanske?




Kaffe med tüskt "diskmedel" är det ordföranden kommer för?


Hej! Nu är #155 som heter FUNTANA mini klar. Det är en parkflygare på 880 mm mellan vingspetsarna och väger 350 g utan ack. med 2300mAh 3S blir totalvikten lite över 500 g.
Det här är min andra Funtana mini. Den första kom till 2008 (#95). Den flög mycket fint och tyvärr störtade den då jag dumt flög mot solen och blev totalbländad med följd att kroppen blev så skadad att
den blev skrotad 2010. Drivlina är nu som då en borstlös TURNIGY 2826-1350 140W 45 g. ESC 18A servon 5 och 9 g (4).
Premiärflygning blir det när det är svaga vindar på Veslanda och jag har ryggen mot solen.
Hälsningar från Blekinge och Owe


Bra flygväder på Veslanda - men regn i Viby spelar ju ingen roll.
I dag är det Lucia men Lucia har firats i flera dagar - inget är som det ska - nu är det väl julafton från den 20 december och året ut?
LUSSEFLYG - en fördel med att Lucia infinner sig en arbetsfri dag!


Tur att man passerar MAXI på väg till flygningen så att man kan investera i lite lämpliga "serpentiner" som passar i dag.
Pepparkakor Skumtomtar Glögg med mera hör väl också till.


Vandalism . GORM heter förövaren.


Anders med en seglare i "nostalgi 2-metersklassen" - och en del annat trevligt intwingat i skuffen


Hur fäster man glittret? Sporren får väl duga.


Inflygning efter trimkast - men helst skulle vi ju testat på bogsering.








Trottelservot gav upp - på tomgång - resultatet var en lite "för kort" landning.




Här är det Jan-Ivar - som inte kan hålla klaffen - svårlandad.


Hundens bäste vän är pepparkakan?


Vingen och stabben var det enda som klarade sig - ett par "furustockar" a la Gårdstad räddar liket till ett nytt liv som "monster".


Fler som firade lusse med girlangflygning

 




Tisdag den 15 december och massor med folk på klubben. Anders skär spryglar till ett helt gäng Super-Satan. Nån som har ett par 2,5 cc vettiga dieslar för slowcombat till salu?


Men det är hos Evert det är gofika, korsord och funderingar på framtiden. Har du sett i senaste Modellflygnytt? Samma färg på bilen som jag har! Och jag känner ju igen ett par andra på bilden...


Hmm - det går bara att sätta tanken på två håll. Delen som går in i vevhuset är justerad på två sidor för att kolvern gåe ner i vevhuset någon mm.
Ska klunken sitta utåt måste cylindern vara uppåt.


Ficklampor med hakar för en tia. Snygga eloxeringar! De kan man såga sönder och ha som förlängda insugsrör! Skitsnyggt och väger inget.


Tisdag den 22 december - byggkvällen. Ordföranden hade ställt in byggkvällen pga inneflyg i Tianshallen under dagen.
Men ett gäng trotsiga medlemmar dök ändå upp för lite skvaller :-)



"ÄKTA" SIG gult vitlim med en härlig doft


Framkant och bakkant limmat på första Super Satan. Ser detta som en "prototyp" och malljusteringsmodell till dom andra 8 som fabriken "Hellsens Hangar" ska producera.


Hos Evert "produceras" Rutrar i olika storlekar. 10 cm korda till den lilla Tee Deen?
Lite kabelisolering från en "lampesladd" kan väl vara utmärkt som utgång för linorna?

 

Söndag den 27 december och lugnt i lokalen - Anders gör mallar.
Var i lokalen idag, arbetsfrid.... Gjorde en bunt mallar. Satan så bra det blev. Kollade över försökskaninen med, den ser rak och fin ut.

Slutet är nära - den 29 december - byggkväll med det vanliga gänget i lokalen och besök hos Evert där det går långsamt framåt.
Racern som kanske ska bli värd till 2,5 cc MDS-dieseln jag köpte i Aalborg i somras behöver lite mera bredd mellan motorbockarna som är ritade till en gammal 1.3 cc Mills.
Hjulen kan nog tillverkar av ply med balsa men får nog ha en O-ring för att tåla evetuell lanfning på betong eller asfalt?


Mini rutern går det också sakta fram med. Vädret känns inte lockande för linflyg och justering av bränslemotorer utomhus.

Förhoppningar om en fin och flygbar Nyårsafton .........

Den 31 December är det Kristianstad Modellflygklubb som bjuder - på korv och fint väder.

Solsken - Inget regn och ingen åska - kan man få det bättre?




Fältet ligger aningen lågt men det är inte översvämning alltid. I dag var det lite frost och ett par cm tjäle så det var helt OK att Både gå och köra bil till fältet.
Fältet var däremot delat ungefär på mitten av lite vatten, men det behövdes inga långa stäckor för att starta och landa med en aning vind - tyvärr tvärs fältet.


SKIPPERn trivdes riktigt bra med så glatt underlag - kortaste startsträckan hittills




Nästa man i luften var Anders med sin Taxi. Backa så långt mot vattnet som möjligt....


OOPS - här var det vind på tväre - tur att det är ett stort rejält plan.


Det där var ju inga problem ;-)


Men varför alla landningar med motorn stängd?    Klunkslangen tappad?

Hemma vid datorn kom detta : (Rättstavningen är nog bra - Fastsatt och slang ska det nog vara?


Ska vi ta en gruppbild?  (Men varför sätta kameran på manuellt fokus? Så dimmiga ska man inte vara förr än efter nyårsfesten)...


Mats flyger denna dubbeldäckaren en gång om året - och det var bränsle kvar i tanken sen förra nyåret..




Inga skevroder på denna kärran - men höjdrodet verkar funka bra ;-)


Och så en perfekt enpunktslandning.


Proppen är hel - det blir till att flyga nästa nyårsafton igen - HURRA!


NEJ - det är inte fel på kameran - det är rök från veden - och som vanligt går röken rakt mot den som står närmast grillen - oberoende av vilken sida man ställer sig.








Det är som vanlig Mats som är artillerist - men han siktar dåligt. Lite olika smällare men ingen träff eller ens i närheten.


Jag ställer upp med enklare mål! Var ska jag parkera?


Nej det är inte positionsljus - men det var det närmaste vi kom i dag.


Nytt försök till gruppbild - nu med autofokus på kameran :-)


Blir det Kivik i morgon med nästa års första flygning?