START 9 16 23  INDEX TIDIGARE MÅNADER
Februari 2016 Förra månadens bilder

Tisdag den 2 februari - varför stormar det alltid? 24 m/s i byarna utlovas i natt.
Men i källaren i Centrumhuset är det helt OK att sitta och filosofera över om bygginspirationen ska komma eller om man bara ska snacka lite om kommande flyg.


Det är enklare att koppla upp en PC med USB-sladd till sändaren än att konfiguerera en enkel 4 kanalig depronkärra direkt på sändaren tycker Åke.


Ett gäng spinners i rätt storlek för vårens Weatherman. Kläsel skulel vara gul blå och röd - blev "fjollrosa".


Det går framåt med Thunderbirden. Möjligheterna att placera batteriet verkar oändliga med gott om plats.


Några veckor till får vi förvänta oss vinter men påsken kommer tidigt i år och då blir det arbetsdag på fältet.


Tisdag den 9 feb - Fetisdagen - en av skånes nationaldagar kanske ;-)
Anders plankar D-boxen på sina slow-combat.


Åke lödar motorsladdar


Fyrmotorigt - Helcules eller C130 i GWS-utförande - ska bli borstlöst.


Hemma iEverts källare... Stort problem : vad för lin ska man ha till huven i "fet" plast? PU?


Kylluftintag till outrunnern

 

Tisdag den 16 februari. Jan-Ivar bjöd på semla och berättade att medlemsavgiften skulle höjas med 150%
Men hos Evert var det som vanligt korsord med fika och ett besök i källaren.

Lite smart efter mycket funderingar. Piloten sitter nerstucken i ryggen och sitter riktigt fint.


Lite detaljer på stuntaren - Controllern på einsidan av batteriluckan. Luftintag som kylning till outrunnern.


Det är mycket slöjdarbete och balsadamm är inget trevligt tycker Evert.


Varför i dråen ska det vara V-form på vingen till en linkontrollmodell?


Fredag och Evert fyller 81 ! GRATTIS till klubbens mest entusiastiske byggare och linflygare.
Vi var några som försökte knäcka Everts goda tårta med danska körsbär men det blev en bit kvar och då kom Anders till räddning - inget ska förgås.


Fox 60 - står det verkligen att man kan köra över 25 tusen varv frågar Evert - inte illa!


Det går framåt med Weatherman men det är dåligt med plats för sytråden till stället, för motorn är betydligt längre än den minsta som är utritad på ritningen.


Tisdag den 23 februari. Sportlov i sydsverige och Snobben har tid i Tianshallen.
09.30 stod det men det är fullt med lokalvåradre i hallen. Full kö var en överraskning så tidigt på morgonen. Mats tar uppgifter så fort han hinner.


Jan-ivar instruerar men kön växer


30 Lucy byggdes i tämligen snabb takt.


Mats sliter - det kommer folk i nästan en hel timme.


Så här skulle det sett ut varje vecka.


Pappa mamma farfar farmor eller den goda grannen kanske. Alla hjälper till så gott det går. Snobben har ett bra rykte att ha kul grejor på sportlovet.


Hur många varv? Undrar om ungarna går på de urkassa skämten? Dra tills det säger pang och så backa två varv. Inte över 200. Nja - de lär sig nog av egen erfarenhet.
Ska man få flest sekunder så får man veva rätt så mycket. Men det vara nog ingen som sprängde motorerna i år.




Mats är duktig instruktör.


SÅ HÄR ska du göra





En gök i fågelboet? Anders fann en kvart att titta in och visade så klart att han varit aktiv modellflygare sedan födseln.




Det är inte varmt på golvet - men om man alltid har full fart fryser man inte.

Ordningen är återställd på tisdagkvällen - inga juniorer :-(
Åke undrar över det svenska namnet på "firewall" - torped är det ju i bilar. Martin fixar nytt starkare motorfäste till sim skumma warbird.


Vad håller Anders på med?


Vispar i lite vatten i det gamla alifatlimmet så klart - kläggigt blir det i alla fall.



Fika med korsordslösning är riktigt trevligt på tisdagkvällen, men jag var väldigt orolig när Evert inte dök upp på Kul i Lov med sina flugor.


6 cc tank. Kan det vara lagom till några varv med en 2,5 cc diesel? Och så ska det slipas jämnt i undersidan - hårdträ - det blir jobbigt!