START   12 23 26  30  INDEX TIDIGARE MÅNADER
Juli 2016 Förra månadens bilder

Det var varning för regn och åska på månadens första tisdag så det kom inte så många till flygkvällen på Mygglanda.
En som kom var Peter Pettersson från Tomelilla, men han hade varit och testat reda under helgen :-)
Länk från Facebook Gissa vad Lexi kollar på   Länk från Facebook Peter testar Snobbens cirkel

Lördag den 9 juli är det fint besök på Rinkaby av en ovanligt lågmäld norrlänning som ligget däckad med förkylning en vecka.




Ännu ett plan som verkar vara design Lidström jr - Viggen som flyger riktigt bra och flera gånger längre än med en törstig turbin. Snabb, stark och vändbar men med dåliga bromsar för taxning på asfalt ....


Vem behöver bromsar....








Vad ska Kivika-Biggles flyga om inte en rejäl Spitfire.








Sporren i luften


Huvudstället uppe


På väg mot nya mål


Hemma efter avslutat värv - aningen snett kanske?


Vinden tvärs banan - vad har man sidoroder till? Flörta med brudarna så klart var det snabba svaret.


Buga också - så klart


En riktigt rejäl starteradapter som inte sätter spår i spinnern? Frihjulslager så klart från mäster själv.


Tisdag den 12 juli. Vem kunde tro i eftermiddags---
Skyfall med blixtar och hårda vindbyar ---
Och i kväll - solsken och lugnt !

Mats trogen med Puch Dakota och lillstunten - på nyklippt 25m-cirkel.


Anders var tvåa på klipparen och jagar runt lite på kringområden en stund.


Gamla ordföranden hade ärende till fältet ...... Mats har tankat och är klar att starta PÅ FÖRSTA!


Nu vet vi! Inte Coca utan FANTA ska det vara. In med pluggen och på med värmepistolen. Men plasten sträcker när den kallnar så det måste vara ändträ utåt om pluggen i balsa inte ska ge med sig. Bäst är ju en furuplugg men den är ju jobbig :-)


I dag hade jag glömt kameran hemma så det blir lite halvtaskiga mobilbilder.


Här är ärendet JIL väntade på - ett gäng nya motorer från Just Engines till nya lill-mixen - eller JILLAR som någon vill att den ska heta.
Huv klar, motor ska köras in 15 minuter enligt manual, en .36a har samma karft som en äldre .60 påstår Jan-Ivar. Spinner ligger med någonstans så nu är det minuter kvar innan planen är klara.


Hemma hos Evert. Vi hade med oss ett gäng delar av combatkärror från en plundrad sopsäck i Aalborg. Det tog rätt länge innan Evert fick tag i grejorna.
Men nu har det varit stor aktivitet i källaren - delar har tillverkats efter nya mallar. Framkanter och annat återanvänds om möjligt.


Återanvänd framkant med nytt bakom - men vad ska man ha för lim?


De här bitarna får det bli en mindre variant av.


På måndag är det Snurrig afton på Ripa - blir det någon stuntcirkel i år eller bara plats för småflygen tro.
Tur att det inte var någon storstuntare med för det vara bara klippt till 18-meters. Peter är i full gång och tränar för semistunt.




Tisdag den 19 juli - och bara Anders som linflygare på fältet. Evert har tillbringat hela dagen med bromsarna på V4-an efter skumma ljud efter Ripabesöket i går.
Anders jobbade sent i går så kärran är hel för att flyga på ett nyklippt fullstort stuntfält.


Kameran vet inte riktig var den ska söka fokus.......



Det har varit en riktigt fin sommarvecka med Ripaläger.
Lördagen är det Åhusklubben som har bokat asfaltbanan i Rinkaby och det är en lika fin dag som de tidigare i veckan.
Så klart är det en hel del jetflyg och många som har flugit hela veckan elle rmera på Ripa tar chansen att åka de få kilometrarna til Rinkaby för att flyga eller bara för att titta.



Familjen Lidström kopplar sina husdjur så att de inte rymmer.


Pappa Lidström har fixat matchande färg till sitt koppel.




Snabbast upp av jetkärrorna i dag - och ofta uppe hela dagen.


Farbror Göran verkar brydd - en fin Multiplex Pilatus


Han undrar nog om det var Piloten eller planet som landade lite på örat.....


Ett annat av Göran Muftigs plan - SIG Astro Hog som finns som gammal traditionell balsabyggsats (utan klädsel och annat). "Grisen" var nog ett drömplan men det har blivit en dröm fram till i vinter - och i dag är det dags för premiärflyg.


En riktigt imponernade DANSK kärra med dito pilot. Tryck på start på sändaren - vänta en stund - taxa ut lite försiktigt utan ett ljud mer än en svag luftström.
NEJ - det är faktiskt inte el, men faktiskt tystare! Hur går det till?


Kl 12.00 var det utlovar grillning till de som föranmält intresse. 21 anmälda och strax över 30 korvar - som SNABBT gick åt.




Alla på korven och en kvart senare var det full fart i luften igen. Synd om dem som missade tiden ;-)


En BANDIT har väntat i släpet ett par veckor för att få testa asfaltbanan - den blev godkänd? - fast så klart inte alls så bra som hemmafältet i Hultsfred.




Hur fort går det med en så liten motor? Fullt tillräckligt! Det behövs inte alls mera för att det ska "smälla till" när planet passerar. 


Planet har en brokig historia av ägare och nationaliteter bakom sig men är långt från utslitet.


Kommer denna kärran direkt från Kallinge? Vi har väl inga skånska förband.... Lagom "vädrad" och snabb i starten med elfläkt.




Strikemastern har nog flera liv än katten








KivikaBiggles hade stora problem med sin Futaba. Men efter långt felsök och lån av ny sändare så var han en av de flitigare i luften med publikvänlig flygning.
Fast han är nog skyldig Kalle en kopp kaffe på grund av sina låga passager ;-)


Alltid lika välflygande - Leif Sten med sin aerobatic










Tisdag den 26 juli på mygglanda - efter ett besök hos evert för att köra in en sprillans ny Irvine 20.
Pelle med sin skumma modell.


108 sprylar i varje vinge. Man kan ju vara glad för mindre ---


Jan-Ivars nya plugg till Lill-Mixen/Jillar. Vi väntar på kåpa så att planen kan få sina luftdop.


Nu ska det tränas intensivt för att komma upp i klass med Anders.


Bra bild - man ser ju inte Anders...


Det rullar lite dåligt - trots nyklippt gräs.







Nu är Falcon 56 premiärflugen :-)
ca 30 minuter på 1,5 dl prima soppa.







L
ördag den 30 juli - prognos för regn - men det höll sig till efter kl 12 så det var dryga 3 timmar att flyga på.
Som vanligt först upp i luften - men andra landningen var inte lika perfekt som vanligt så noshjulet lossnade.




Osynligt - nästan.....






Jan-Ivar vet hur en "chairman" ska bete sig.


Vingen ser ut att ha någon sort av textilklädsel - är det "äkta" eller oratex tro? Planet har nog varit med om en hel del.