START   Stranda 16 23  30   INDEX TIDIGARE MÅNADER
Augusti 2016 Förra månadens bilder

Tisdag den 2 augusti och en helt fantastisk kväll utan vind
Sista tisdagen på ett tag - om 48 timmar sitter chefen vid en fjällbäck och fiskar - nu provar han en nymålad, glad, noskåpa till Mixen/Jillar


Mandy var inte ensam jycke men berättade vem som var äldst - och inte var på lekhumör..


Peter är fullt koncentrerad - och modellen/motorn gick helkass.




Den är hel - men vad är det som är fel?


Många goda råd - men det var Peter som kom på att man tankat med filtret baklänges så att all smuts nu låg i tanken 






Leenden är dyra när man är koncentrerad


Anders visade så klart hur det ska gå till och Peter suger i sig allt som en svamp - nu ska det tränas och trimmas.






Det var förstås även tid för lite skumflyg i kvällningen


Tisdag den 9 augusti - det känns som höst.Det är uppenbarligen inte enbart hos oss som vädert är tufft för i nyheterna är det varningar på flera håll i landet.
Det blev i alla fall en del gjort på fältet och vi gjorde tappert försök att få loss knivarna för slipning...



Klubbens pilot är på resa på väg till SM och skickar lite bilder från Stranda.

På väg upp till Västerås och SM i linflyg, passade jag och familjen (Mona och Lowa), på att gästa Stranda MFK i Ålem, strax utanför Mösterås. Dom hade sin årliga flygdag och jag hade tidigare i veckan fått kontakt med en i klubben som ville sälja bränsle till mig, så jag lovade att ställa upp och flyga. Efter en ofrivillig sovmorgon, kom vi så iväg, via Ronneby och kopplade snigelskalet. Väl uppe fick vi parkera husvagnen vid kyrkan, för den gick inte genom stenmuren till parkeringen. Många fina flygplan och trevliga piloter fanns på plats. Jag flög 2 gånger i kraftig vind, med gott resultat (maskinen hel efteråt :) )

Alla i depån ville veta hur planet fungerade och tyckte sedan att linflyg var klart underskattat. Jag lovade att återkomma nästa år, och ska då försöka få med mig någon att slå sönder några combatmaskiner tillsammans med. / Anders

























Lördag den 13augusti.
Jag passerade Rinkaby och där var det några tappra modellflygare som trotsade vinden.
Det var nästan att jetkärran hovrade mot vinden - lätt att ställa in kameran





Kalle ska flyga men det blir inte så många turer för det blåser så att man lätt kan få tårar i ögonen om man inte har skyddsglasögon.



Mitt ärende var egentligen att få all veden kapad och huggen de sista semesterdagarna - helt utan maskiner.
Sågbocken ger sig för stocken väger nog en bit över 120 kg



Per-Anders hade inte ännu premiärflugit JILs senaste konstruktion. Jag hetsade och det blev premiärflyg av både konstruktion och plan i 7-14 m/s vind.
Tillbaka till Rinkaby på väg hem. Staffan och Pål hade dykt upp. Pål flyger sin el-acro utan problem i vinden.
Staffan hade nog missat något med plan eller radio verkar det som. Människans bästa vän är välkommen - men duger knappast att mota kossor.



Pelle var nog den ende piloten som startade och landade parallellt med landningsbanan,och det var ingen av dem som låg direkt i vindriktningen.
Det var imponerande styrt med det nya planet











Tisdag den 16 augusti och ännu en underbar tisdagkväll med sol värme och knappast någon vind på mygglanda.
Nya knivar på den gamla klipparen visar att det går att få riktigt snyggt även med bra fart på klipparen.
Lexie har full koll på planen ni luften. Om man följer hennes blick kan man direkt se och följa de olika manövrerna i luften


Tre plan turades om. Anders kom 6 på SM men är inte helt missnöjd mot gubbar som tävlat minst 15 år. Nu tränas det många flygningar varje flygkväll så det blir minst 4 till efter att vi andra har åkte hem.


Mats till vänster och Lexie till höger har full koll. Evert och Owe diskuterar något ser det ut som.


Linor både uppe och nere. De undre är bara dryga 0,3 mm men de högre upp är rejäla högspänningskablar som kan störa inflyg av större RC-plan från både söder och öster.











Anders glider in för landning och Peters kärra i bakgrunden är klar att ta över i luften


Anders hämtar Peters kärra - Peter har ännu inte riktigt kontroll att alltid landa vid depån.


Peter tränar flitigt och nästa år ska det tävlas - men då behövs en handlovsrem för säkerhet om handtaget skulle glida.





Mats Ottosson - Peter Pettersson - Anders Hellsén turades om. Evert har jobbat med fältet, klipparen och lien - och nöjer sig med det och med fika.


Tisdag den 23 augusti och ännu en tisdagkväll med perfekt modellflygväder på Mygglanda

Jan-Ivar och Göran sitter och äter plommon. Evert vilar sig efter en timme med fältarbete.


Aviatik 2 har flugit på Mygglanda - den ville inte stanna och tomgången var så hög att planet bara steg. Det var till att flyga på nästan tomgång tills soppan tog slut vilket gav en rejält lång stund i luften. Ett par bilder med mobilen på Everts Aviatik hemma på gräsmattan.




Var Mats eller Peter först upp med flygplan i luften i dag?


Peter har blitivit trogen stuntcirekel på tisdagkvällarna.


Men flyger han med genomgående lina? Eller är det högspänning på gång..


Pelle vet vad Simon gillar - skumplan som inte väsnas för mycket.






En större formation av gäss är lätta att irritera med en Draken eller Viggen i skum om man vill det.


Lexie vill ha full koll - men det är ju lite svårt -


För det brummar ju på två ställen samtidigt





Lite senare kommer Anders som inte har någon hel stuntare efter söndagens träning. I dag är det combatplan med diesel som gäller.
Peter är ju gammal combatpilot och åkte hem med en erövrad vinge från Evert samlingar.


Besök från grannklubben i Olofström. Ärende att få en Falcon 56-ritning. En tur till klubblokalen så kom det fram vad vi sökte. Nostalgi är ordet.




Dieselkärran går en rejäl stund på en tankning - då kan man slappa lite de sista 5 minutrarna.


Är det här vad som kan kallas för drönarflyg?





Drönaren


Det var träff i Malmö på Kvarnlanda - ett SWAPMEET där man kan sälja och köpa.
5 kronor, 10 kronor och i lådan med grjor för 20 kronor hittade jag ett linflyghandtag med nya linor. Ett fynd! 275 för ett handtag och 155 för linor hos 3F.
I en motorlåda fanns det några lämpliga objekt till Evert. Enya 19 VI som saknar insug och nål fick komma med på köpet av en MVVS 3,5 cc som kanske kan sätta lite fart på en combatvinge. Flera bilder från Kvarnlanda på Swapmeet 2016-08-07

Tisdag den 30 augusti. Efter ett par dagar med rejäla vindar mojnar det lagom till en fin kväll på Mygglanda.
I kväll är det bara tre linflygare, Mats Peter och Anders... Evert har haft annat för sig i källaren - förra veckan sålde han ju en combatvinge...

Göran var tidig och snart kom Åke på besök.


Anders har tagit kvällens häftigaste bild.




Den var ju riktigt gullig - men tung - MVVS 3,5 cc 310 gram med pipa. Linrullarna verkar innehålla ca 32 meter var om man räknar antal varv*radien*pi.
Låsmuttern på handtaget måste så klart bytas mot en vingmutter - det har det nog varit från början.


I källaren är det mycket på gång.
Halv Combatvinge.


En av två nästan klara combatvingar.


Kan det vara halvskala Gazelle - till en 0,3 cc COX


HÄFTIGT !


Och linorna är 0,42 i diameter


I somras fick Evert två plantor från sparade frön från förra höstens halloweenpumpor. Den största väger över 50 kilo och kan knappast rubbas av en person.