DEN FULA ANKUNGEN

Ankan version 2

Efter att ha flugit massor med starter - ofta flera varje dag - planet är alltid med i bilen - har det blivit en till.
Hugo vill att vi flyger med två plan samtidigt så att vi kan träna "combat".
Version 2 får lite mera "hyfs" då vi sett att konceptet är alldeles utmärkt med ett plan som flyger även i ruskväder (ej regn).

Version 2 har fått
servon instuckna i kroppen och limmade med silicon.
ett fack under vingen för batteriet och mottagaren
vingen är permanent limmad med UHU Por för att förstärka konstruktionen.
löstagbart landningsställ - huvudställ på plywood som sitter med gummiband
valbart tripod (nosställ) eller taildragger (sporre) beroende på hur man vänder plattan.
nosställ i kolfiberrör (borttagbart).
Totalvikt ca 350 gram med 1000 mAh 3 cell LiPo

Det var länge sedan man började använda frigolit till modellflygplan.
Materialen utvecklas och många enkla modeller är nu byggda i DEPRON som är en skummad plast av samma typ som man exempelvis använder som tråg till färska köttprodukter. Det är ganska enkelt att bryta en depronbit men laminering och ytförstärkning gör produkterna starkare. Det är också ganska lätt att limma och laga depron med 2-komponentslim typ araldit eller liknande, kontaktlim typ UHU-poor eller speciellt snabblim.

Cellplasterna utvecklas och Multiplex har en modell de kallar för ELAPOR.
EPP är ett liknande material som också är nästan "oförstörbart".

Jag har länge funderat på att köpa en Multplexmodell men när jag hittade en EPP-seglare som enkelt gick att konvertera till motor så tyckte jag att 210 kronor var värt att satsa.
Modellen är inte speciellt vacker !!!!  Det är en fördel att man inte behöver vara rädd om den utan vågar prova det man knappast skulle gjort med sina andra modeller.
Jag har flugit i regn och snålblåst. Jag har flugit i vindar klart över 10 m/s! Jag har flugit på bakgården där jag knappast hade använt någon annan modell på grund av obefintlig landningsplats. Jag har flugit rygg på ganska låg höjd utan skevroder - men modellen är så stabil att den väldigt gärna vill välta tillbaka till normalläge.

Servon skyddade jag med ett varv papperstejp innan jag limmade dem med UHU-poor. Roderhornen är ganska långa så utslagen blir bara några millimeter och ändå är den väldigt manövrerbar.
Mottagaren sitter med kardborreband och gummiband.
Motorkontrollen sitter på samma sätt på översidan framför vingen.
Batteriet sitter på ett längre kardborreband på andra sidan under vingen så att man lätt kan justera tyngdpunkten.

Detta blev en suddig bild men visar förhoppningsvis montaget.
Förstyvningen framtill beror på att nosen var perforerad av tyngder till segelmodellen - fast lite extra skydd skadar inte heller om man vill vara rädd om motorn.

Vi har lätt konstaterat att EPP inte är oförstörbart.....
Vi perforerade nosen för att få in ett gäng tyngder innan vi bestämde oss för motor i stället för segel.
Följden blev naturligtvis att det var en massa sprickanvisningar som gav sig gällande när vi körde landning i träd, ledningsstolpar, elledningar, staket med mera. Lyckligtvis så tar en lagning ca 10 minuter med UHU-poor - sedan är det bara att krascha igen.

Vi har en modellflygare på jobbet och jag har inte kunnat låta bli att hetsa honom på lunchrasten. Vi har en stor fin plan med några mjuka flishögar att busa runt och att landa i. Trots rätt så hårda vindar veckan före påsk så har det inte blivit en skråma vid någon landning på jobbet.

I tisdags kväll så åkte vi till klubbfältet efter att vi varit i bygglokalen och limmat lite på sommarens Cloud Tramp.
Hugo lyckades parkera högt upp i en björk så det blev till att hämta stege och banka ner kärran - inte en skråma.

JÄMFÖRELSE
När vi tidigare kört Kyosho CUB och Kyosho FERIAS så har Ferias klarat mycket mera vind och i stort sett kunnat köra rundor runt CUB:en. Samma förhållande gäller mellan EPP-ankan och Ferias. EPP-modellen kör i mycket hårdare väder och är mycket stabilare i luften än Ferias. På grund av att EPP har knappt 70% vingbelastning mot Ferias så är den även snabbare och starkare. OK - mycket beror förstås på piloten när det gäller att manövrera och flyga de olika modellerna men med samma pilot så gäller nog det jag skrivit. Trots mina lovord om gummiankan så flyger jag nog hellre Ferias trots allt. Förutsättning är förstås bra väder och ett rimligt bra landningsfält.

/Patrik påskafton 2006 - jag flög i morse i motvinden...

Vad har jag för pryttlar mer :
Drivpaket från Airmedia 180+320:- men de finns nog att få från utriket billigare - jag såg något om 23 pund i en Engelsk tidning (för motor med reglage).
Mottagare och kristall från Airmedia 280+80:-
2 små servon från Airmedia eller Hobbygården ca 180:-
Batterikontakter 20:-
Lithiumacke 11.1 V 250 - 600:- beroende på önskad flygtid en 650mAh räcker ganska länge men en 1000 mAh eller mer ger LÅNGA flygtider med mycket kraft.
För normalt väder så är 1/3 trottel helt OK om man inte flyger allt för avancerat, fast när det blåser riktigt rejält så behövs alla amperen för att komma framåt.

Totalt för plan och allt : 210 + 500 + 360 + 180 + 20 + 300 = 1600:- med kardborreband, lim och allt.
Förutsättning är förstås att man har sändare och laddare.

 


Flygning med gummiankan 810 kB

Startförsök med EPP 400 kB

Och så en liten snutt med Ferias som höglandar 800 kB.
 

Tillbaka till Hugos flygsida

Till Snobbens hemsida